تبلیغات
تغذیه جسم و روح

تغذیه جسم و روح
فقط جسم است که شفاگر است 
فروشگاه
نویسندگان

پوکی استخوان


برخی از مواد غذایی که موجب از دست رفتن کلسیم بدن می شوند عبارتند از :

1)رژیم های مرکب از پروتئین حیوانی ، شکر ، و تروتئین تفکیک شده (پروتئینی که با تجزیه شیمیایی از غذا به دست می آید) نظیر پروتئین های انرژی زا که ورزشکاران برای تقویت ماهیچه های خود از آن استفاده می کنند .

2)کافیین (نوشیدنی های کافیین دار مثل نوشابه های گازدار ، قهوه ، چای پررنگ و کهنه)

3)نوشابه هایی با فسفر زیاد (بسیاری از نوشیدنی های قوطی دار ، نوشیدنی های گاز دار رنگی ، پنیرهای فرآوری شده ، سس سالاد ،‌ سوسیس ، کالباس و گوشت)

4)کشیدن سیگار ،‌نوشیدن الکل و اعتیاد های دیگر

5)عدم تحرک کافی و ورزش

6)استفاده از داروها و مکمل های ویتامین دار


بنابراین برای داشتن استخوان های سالم باید از غذاهای طبیعی که حاوی کلسیم هستند استفاده کنیم . در صورتی که کلسیم به مقدار کافی در بدن موجود نباشد ، استخوانها نرم و شکننده و در برابر شکستگی ها آسیب پذیر خواهد شد . کودکان به خاطر رشد خود نیاز بیشتری به کلسیم دارند . همچنین زنان باردار ، نیازمند کلسیم بیشتری برای استخوان بندی و جنین هستند .

کلسیم در خون نیز حضور داشته و نقش کاملا اساسی در روند انعقاد خون ایفا می کند . جذب کلسیم نیازمند حضور فسفر ، منیزیم ، و ویتامین D می باشد لذا کمبود ویتامین D باعث کاهش جذب کلسیم می شود همچنین افرادی که دچار کاهش منیزیم خون به مدت طولانی بوده اند ،‌سطح کلسیم خون آنها نیز به صورت قابل توجهی کاهش یافته است .


منابع کلسیم

انگور – توت فرنگی – سیب – غلات – عدس – ذرت – چغندر – هویج – کرفس – لوبیا تازه – نخود تازه – تره فرنگی – کلم – کاهو – اسفناج – گوجه فرنگی – زیتون – گردو – بادام – پسته – فندون و ...


نقش کلسیم در بدن

1)از نرمی استخوان جلوکیری می کند .
2)باعث رشد عمومی بدن می شود
3)از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند .


دلایل کمبود کلسیم

سطح کلسیم با دقت زیادی توسط بدن تنظیم می شود لذا مقدار کلسیم خون در حد خیلی کمتر نگه داشته می شود کمبود کلسیم در بدن ناشی از دو عامل است

1)مصرف بسیار پایین کلسیم در رژیم غذایی
2)دفع مقدار زیادی از کلسیم توسط ادرار

در صورت وجود هر یک از این دو عامل بالا بدن شروع به جذب کلسیم از استخوانها می کند تا بتواند میزان کلسیم را در خون ثابت نگه دارد . درنتیجه به مرور استخوانها دچار کمبود کلسیم شده بیماری پوکی استخوان عارض می گردد . علت واقعی بیماری پوکی استخوان عدم دریافت مقدار کلسیم نیست بلکه سبب آن دفع زیاد کلسیم از راه ادرار است . گیاه خواران کلسیم را خیلی کمتر از راه ادرار دفع می نمایند و به این دلیل است که با وجود این که مقدار کلسیم موجود در برنامه غذایی آنها ، کمتر از کسانی است که گوشت می خورند . با این وجود بیماری پوکی استخوان در میان آنها خیلی کم است . اما اشخاصی که از پروتئین حیوانی و مشتقات قند و شکر استفاده می کنند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پوکی استخوان و سنگ کلیه می باشند .

بنابراین مقصر اصلی در ایجاد پوکی استخوان پروتئین می باشد . در رژیم های غذایی سرشار از پروتئین بویژه پروتئین حیوانی ، کلسیم بیشتر از راه ادرار دفع می شود . اگر چنین افرادی پروتئین کمتری مصرف کنند ، کلسیم کمتری از راه ادرار دفع می کنند آنچه در ظاهر رخ می دهد ، اسیدی شدن خون توسط اسیدهای آمینه این پروتئین هاست برای خنثی کردن حالت اسیدی خون کلسیم به مقدار بیشتری از راه ادرار دفع می شود .

مساله تنها مقدار پروتئین مصرفی نیست بلکه بستگی به نوع آن نیز دارد. اسیدهای آمینه گوگرددار به مقدار فراوان در گوشت است و احتمالا این نوع اسید آمینه بیشتر موجب از دست رفتن کلسیم می شود . گوشت هم فسفر زیاد دارد که می تواند موازنه کلسیم را مختل سازد گیاهان برگی و میوه ها در حالی که پروتئین حیوانی ندارند ، کلسیم آنها فراوان است . سبزی هایی چون کلم بروکلی ، کلم برگی نیز سرشار از کلسیم هستند .


عامل اصلی پوکی استخوان

یک مسله مورد علاقه جهانی دیگر بویژه در مورد زنان مساله پوکی استخوان (استئو پروز) یعنی کاهش کلسیم استخوان ها است . اگر چه تبلیغات انبوهی که طی سالیان زیاد به پیروی از مصرف فرآورده های حیوانی انجام گرفته است ، چنین باوری در ما به وجود آورده اند که گویی فرآورده های لبنیاتی بهتریم منبع تامین کلسیم می باشند و بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان مصرف هر چه بیشتر آنها است . اما این امر حقیقت ندارد و این حقیقت به اثبات رسیده است که پروتئین زیاد گوشت و فراورده های لبنیاتی خون را اسیدی می کنند که این خود موجب خارج کردن کلسیم از استخوانها می شود و این سبب می شود که بدن بیش از آن مقداری که کلسیم جذب کرده آن را دفع کند و این کمبودی است که از محل ذخیره کلسیم بدن یعنی استخوانها تامین می شود و نتیجه پوکی استخوان یا استئو پروز می باشد .

اینها اطلاعات جدیدی نیستند از سال 1920 معلوم شده است که پروتئین حاصله از مصرف گوشت سبب از دست دادن کلسیم می شود . خوشبختانه پروتئین منابع گیاهی سبب موازنه منفی کلسیم نشده و به واقع در عمل نقش محافظت کننده در برابر کاهش تراکم استخوانها دارد. خانم هایی که به اشتباه فراورده های لبنیاتی را برای جلوگیری از پوکی استخوان مصرف می کنند باید به این حقیقت روشن توجه نمایند در کشورهایی که بیشترین مصرف فراورده های لبنیاتی را دارند بیشترین میزان موارد پوکی استخوان نیز دیده می شود .در آمریکا که بالاترین میزان مصرف فراورده های لبنیاتی وجود دارد بیشترین میزان پوکی استخوان دیده می شود به گونه ای که بین 15 تا 20 میلیون از جمعیت کشور را مبتلا کرده است .

حال ببینیم چینی ها چه مقدار لبنیات مصرف می کنند ؟ بر حسب پژوهش های انجام شده به وسیله دکتر تیری برون (trerry burn) دانشمند رشته تغذیه و کشاورزی عضو انستیتوی ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه ، چینی ها شیر یا فراورده های لبنیاتی مصرف نمی کنند معهذا کم ترین میزان پوکی استخوان در جهان را دارند .

دکتر کولین کمپ بل اشاره می کند که برای پیشگیری از پوکی استخوان فراورده های لبنیاتی ضروری نیست بیشتر چینی ها فراورده های لبنیاتی مصرف نمی کنند و به جای آن تمامی کلسیم مورد نیاز خود را از گیاهان تامین می کنند . یافته های چین نشانه آن است که نیاز بدن به کلسیم کمتر از مقداری است که ما فکر می کنیم و آن مقدار را می توان از فرائرده های گیاهی تامین کرد . و چنانچه قبلا اشاره شد آیا حیوانات خود از همین منبع ، کلسیم مورد نیازشان را تامین نمی کنند .

نتایج حاصله از پژوهش های پروژه بهداشت چین نشان می دهد سرطان پستان در خانم های چینی از خانم های آمریکایی خیلی کمتر است زیرا خانم های چینی تنها 7درصد پروتئین خود را از محل حیوانی تامین می کنند حال آنکه خانم های آمریکایی 70درصد پروتئین مصرفی شان از منابع حیوانی است . در نتیجه مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در خانم های آمریکایی تقریبا 5 برابر خانم های چینی می باشد .

عاقلانه ترین روش برای مبارزه با پوکی استخوان اصلاح روش تغذیه و ورزش است غذاهای گوشتی و چرب سولفورهای خون را بالا می برند و خون خاصیت اسیدی پیدا می کند و کلسیم بدن دفع شده با گذشت زمان به پوکی استخوان منجر می شود . پرخوری و بی تحرکی زیاد خوابیدن خوردن نانی که از آرد سفید تهیه شده و برنج سفید بدن را با کمبود کلسیم مواجه می سازد و مقدار سمومات بدن را افزایش می دهند .نوشیدن چای ضمن اینکه از جذب کلسیم ممانعت می کند از فعل و انفعالات بکارگیری کلسیم در ساختمان استخوانها نیز جلوگیری به عمل می آورد و استحکام بافت استخوانها را کاهش می دهد .

زنان آفریقایی که اغلب تا 10 کودک به دنیا می آورند از شیر خود ، آنها را تغذیه می کنند در سن 60 سالگی ، استخوانها بدنشان به اندازه یک فرد 20 ساله استحکام دارند زیرا غذاهای روزانه آنها بیشتر از خوراکی های غیر پروتئینی و کم چرب تشکیل شده است . اما اسکیموها که اکثرا از گوشت ماهی و دیگر حیوانات آبزی تغذیه می کنند بالاترین میزان پوکی استخوان را در جهان به خود اختصاص داده اند .

براساس مطالعات انجام شده هر چه فرد پروتئین بیشتری مصرف کند کلسیم بیشتری از طریق ادرار از دست می دهد ، چون همانطور که گفتیم اصلی ترین علت پوکی استخوان خوردن بیش از حد پروتئین حیوانی است . از طرفی مصرف کلیسم آن هم به صورت دارو عوارض خطرناکی برای بدن دارد . مشخص شده که زیادی کلسیم در بدن توسط خون جمع آوری می شود و در بافت های نرم بدن ، رگ های خونی ،‌پوست ، چشم ها ، مفاصل و بعضی از اندامها بدن رسوب می کند جای شگفتی نیست که پس از آن بیمار شویم .

در رگ های خونی کلسیم با چربی ها و کلسترول ترکیب می شود و سخت شدن رگ ها را به دنبال دارد . کلسیم زیاد در پوست چین و چروک به وجود می آورد . در مفاصل نیز کلسیم کریستاله می شود و رسوبات دردناک آرتریت (ورم مفاصل) را در پی دارد . در چشم ها آب مروارید رخ می دهد و در کلیه ها رسوبات سختی به وجود می آید که به نام سنگ کلیه شناخته می شود . بنابراین دریافت زیاد کلسیم از طریق دارو بسیار بیشتر از آن که مفید باشد برای بدن زیان آور است .







طبقه بندی: گیاه خواری، بیماری ها،
برچسب ها: پوکی استخوان،
[ 1391/05/8 ] [ 12:39 ] [ مهدی رشیدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

هدف این وبلاگ راز بازگشت به طبیعت و هماهمنگ شدن با آن است . هر یک از ما جزئی کوچک از طبیعت هستیم که هر چه بیشتر از آن فاصله بگیریم مشکلات جسمی و روحی ما بیشتر خواهد شد. عامل اساسی سلامتی جسم و روح تغذیه سالم و طبیعی است.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
سیستم همکاری در فروش ملی مارکت